توليد، نصب و سرويس آسانسور و پله برقي توليد، نصب و سرويس آسانسور و پله برقي .

توليد، نصب و سرويس آسانسور و پله برقي

انواع آسانسور و نحوه استفاده از آنها بخش دو

آسانسور

در مقاله قبل درباره سير تكامل آسانسور و انواع آن كه در روزگاران قديم ساخته شده و مورد استفاده قرار گرفتند مواردي را بيان كرديم و تعدادي از مدل‌هاي مختلف را توضيح داديم. در اين مقاله به ادامه مطلب خواهيم پرداخت و شما را با انواع مختلف ديگر اين وسيله كه در اين روزها مورد استفاده قرار مي‌گيرند، آشنا خواهيم كرد. البته بايد هميشه مراقبت و نگهداري مناسبي داشته باشيد تا از خرابي آسانسور در مواقع ضروري جلوگيري شود.

انواع مختلف آسانسور از نظر كاركرد  

 آسانسورهاي خودرو

آسانسور خودرو معمولا در يك گاراژ يا يك مركز توليد يافت مي‌شود. اين آسانسورهاي هيدروليكي ساختمان را براي يك راننده قابل دسترس‌تر مي‌كنند. برخي از آنها حتي داراي قابليت چرخش هستند اما برخي ديگر فقط امكان حركت رو به بالا و پايين را دارند و نمي‌توانند در جهت عكس حركت كنند.

 آسانسور قايق و كشتي

اين آسانسورها گاهي اوقات در كانال‌ها يافت مي‌شوند و به عنوان جايگزيني براي سيستم حمل و نقل معمولي استفاده مي‌شوند كه باعث افزايش و كاهش سطح آب مي‌شوند. از بالابر قايق و كشتي براي جابجايي قايق و كشتي استفاده مي‌شود.

آسانسور هواپيما

آسانسور هواپيما مي‌تواند به آسانسوري كه براي جابجايي هواپيما استفاده مي‌شود و يا بالابري كه درون هواپيما قرار دارد اشاره كند. اين آسانسور، هواپيما را از عرشه پرواز تا آشيانه بلند مي‌كند. اما انواع درون هواپيما، براي جابجايي سرنشينان در بين طبقات مختلف براي حمل غذا و نوشيدني در هواپيماهاي چند طبقه استفاده مي‌شود.

آسانسورهاي مسكوني

اين موارد پيچيدگي كمتري نسبت به آسانسور مسافربري معمولي دارند. بسياري از آسانسورهاي مسكوني داراي طرح‌هاي منحصر به فرد هستند كه به آنها اين امكان را مي‌دهد طراحي زيباتري داشته و سازگاري بيشتري با معماري پيراموني داشته باشند. برخي از اين آسانسورها بسيار كوچك هستند و تنها با استفاده از يك سيستم پنوماتيك مي‌توانند يك تا دو مسافر را حمل كنند.

آسانسور حمل بار كوچك (Dumbwaiter)

يك آسانسور حمل بار كوچك يك كاربري مشابه با آسانسورهاي باربري دارد؛ اما اين آسانسورها خيلي خيلي كوچكتر هستند. اينها بعضي اوقات به عنوان پيشخدمت‌هاي تنبل شناخته مي‌شوند و عمدتا براي حمل بارهاي كوچك مانند غذا و كتاب از طبقه‌اي به طبقه ديگر استفاده مي‌شوند. آنها مي‌توانند از طريق يك پانل كوچك بر روي ديوار، مانند يك آسانسور مسافربري در مقياس كوچك، قابل دسترسي باشند. آسانسورهاي حمل بار كوچك توسط جورج كنن در سال 1883 اختراع شد و از آنجا كه طراحي ساده طناب و قرقره آنها ارتقاء يافته است، آسانسور حمل بار كوچك هنوز هم امروزه مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

پاترنوستر (Paternoster)

آسانسورهاي پاترنوستر ديگر به علت نگراني‌هاي امنيتي توليد نمي‌شود، اما تعدادي از آنها هنوز هم در سراسر اروپا به دلايل نوستالوژيك استفاده مي‌شوند. اين مدل‌ها در آلمان و جمهوري چك محبوبيت بيشتري دارند. اين مدل مسافرين را با استفاده از يك حلقه متشكل از سيستم‌هاي متصل به شبكه زنجيره‌اي با چرخش آهسته حمل مي‌كند و كابين اين نوع از آسانسورها داراي درب نيست و افراد بدون توقف كابين از آن خارج و يا به آن وارد مي‌شوند. در حالي كه بعضي از افراد به اين مدل علاقه زيادي دارند، ديگران آن را كمي ترسناك مي‌دانند!

آسانسور قيچي

آسانسورهاي قيچي معمولا عمودي حركت مي‌كنند و توسط مكانيزم با الگوي X شكل پشتيباني مي‌شوند. در اغلب موارد، كل مكانيسم بر روي يك وسيله نقليه نصب مي‌شود كه آسانسور را از محلي به محل ديگر جابجا مي‌كند تا مسافران و محموله را حمل كنند. آسانسورهاي قيچي توسط كارگران ساختماني در مراحل ساخت و نصب و برق كارها استفاده مي‌شوند چرا كه براي مشاغلي نياز به جابجايي افراد و مواد براي رسيدن به ارتفاع دارند بسيار عالي و مفيد هستند.

تسمه حمل مواد

در تسمه حمل مواد، مصالح با استفاده از يك تسمه شيبدار و يك تسمه نقاله حمل مي‌شوند. اينها اغلب در اسكله‌ها براي انتقال مواد شل بر روي حامل‌هاي عظيم الجثه استفاده مي‌شوند. شما همچنين مي‌توانيد از اين تكنولوژي براي حمل مواد غذايي دانه‌اي در مزارع و در ساير صنايع كشاورزي استفاده كنيد.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ساعت: ۱۰:۰۲:۳۹ توسط:نوروزي موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :